اخبار و گزارش

تحول دنیای موسیقی به کمک استریمینگ

طی 15 سال گذشته، دنیای موسیقی با انقلاب دیجیتال متحول شده بود. امروز اما نوبت استریمینگ است. این فناوری با گوش دادن موسیقی آنلاین، در هر زمان، از طریق اشتراک ساده فایل ها صنعت موسیقی را دچار تحول کرده است.

فناوری رسانه استریمینگ یا رسانه سیال، به کاربران اینترنت این امکان را می دهد که به محتوای صوتی و تصویری موجود در فضای مجازی به صورت آنلاین دسترسی پیدا کنند. شرکت های ارائه دهنده خدمات استریمینگ ، میلیون ها میلیون مخاطب دارند. استریم ها برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ فروش موسیقی را متحول کردند. صنعت موسیقی با وجود آنها پیشرفت کرد و بالاخره در سال ۲۰۱۵ فروش آنها افزایش چشمگیری یافت.

انقلاب اول، Nepster

در سال ۱۹۹۹ جوانی آمریکایی به نام شاون فانینگ با راه اندازی نپستر در دنیای دیجیتال ضامن صنعت موسیقی شد. پلتفرم او نخستین سرویس به اشتراک گذاری خدمات بود. این پلتفرم به نسل آماتور این امکان را  می داد که قطعات موسیقی را به اشتراک بگذارند و تبادل کنند. اما نپستر به طور عمده شرکت های بزرگ خوانندگی با بازیگران اصلی دنیای دیجیتال را تحت فشار قرار می داد. تا اینکه در سال ۲۰۰۳ آیفون، نخستین فروشگاه موسیقی دیجیتال بین المللی خود را به نام ایتیونز روانه بازار کرد.

امروزه در سال ۲۰۱۶ ایتیونز استور هنوز وجود دارد، اما به اپل موزیک، Spotify و گوگل پلی موزیک ملحق شده اند و با پرداخت ماهانه حق اشتراک کمتر از ۱۴ یورو، این پلتفرم ها به شما امکان دسترسی به انواع موسیقی را خواهد داد.

اشتراک بیش از پیش موسیقی در سایت های استریم

برای نخستین بار صنعت موسیقی در سال ۲۰۱۵ با فروش موسیقی آنلاین در مقابل فروش سی دی به ۱۵ میلیارد دلار رسید. این اتفاق به لطف افزایش تعداد مشترکان در خدمات استریم افتاد. این رشد چشمگیر در حالی است که در سال ۱۹۹۸ میزان آن تنها ۴.۸ درصد بود.

سی دی کمتر و کمتر

سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار بود که موسیقی آنلاین با اختصاص ۴۵ درصد از سهم بازار بر فروش سی دی با ۳۹ درصد پیشی گرفت. فروش موسیقی آنلاین نسبت به سال گذشته افزایشی ۱۰.۲درصدی و قابل ملاحظه ای داشت.

دنیای موسیقی با فروش ۶.۷ میلیارد دلار از طریق استریمینگ ها به ۴۵.۲ درصد رسید. فروش موسیقی در سال ۲۰۱۵ به کمتر از یک سوم آنچه در سال ۱۹۹۰ رخ داده بود، رسید. آن زمان مردم موسیقی آنلاین را در اینترنت گوش می دادند، ولی به صورتی غیر قانونی. در حالی که به کمک استریم ها با پرداخت مبلغی می توانند به صورت آنلاین به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهند.

همه برنده نیستند

براساس آمار در سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۶۸ میلیون نفر در دنیا در استریم ها اشتراک موسیقی آنلاین دارند که در سال ۲۰۱۰ تعداد آنها به ۸ میلیون نفر می رسید، اما با این وجود به نظر می رسد ارزش موسیقی هنوز به طور کامل به رسمیت شناخته نشده است. امروزه، با وجودی که یک روح خوشبینی در این بخش وجود دارد، اما هنوز یک راه طولانی برای دست یافتن به ارزش واقعی صنعت موسیقی در دنیا باقی مانده است.

جنگ Playlist  ها

هرکدام از این سرویس ها نزدیک به ۴۰ میلیون عنوان را پیشنهاد می کنند. الگوریتم ها بیش از پیش پیچیده هستند و هرکدام به شما پیشنهادهای مرتبط را می دهند. برای اینکه مشتریان بتوانند موارد دلخواه خود را در این کلوپ بزرگ مجازی پیدا کنند، همه خدمات آنلاین لیست موسیقی را پیشنهاد می کنند که به وسیله کارشناسان تیزهوش طراحی شده است. آنها لیست های موسیقی را به گونه ای مرتب کرده اند که موضوع خاصی داشته باشند.

کار تنظیم لیست های موسیقی، شغل برنامه نویسان را خیلی مهم تر از کسانی کرده است که در رادیو کار می کنند. با استفاده از این سرویس ها علاقه مندان می توانند به تعداد بیشتری موسیقی گوش دهند و بیشتر قطعات به صورت پولی هستند. ارزش کار متخصصان این عرصه این است که لیست های موسیقی را به طور موازی عرضه کنند و موسیقی مربوط به گوش میلیون ها نفر برسد.

لیست های موسیقی به طور عمده این شانس را برای مصرف کنندگان به ارمغان آوردند که که نیاز شنوایی آنها را در محیطی اشباع شده به وسیله طیف وسیعی از انواع موسیقی تامین کنند. تا پیش از این، رادیو و فروشگاه های سی دی بوده اند که مردم برای خریداری موسیقی به آنها مراجعه می کردند.

انقلاب استریمینگ در فرانسه

در فرانسه و در سال ۲۰۱۵، فروش سی دی، وینیل و دی وی دی حدود ۱۵.۹ درصد کاهش یافت. بازار موسیقی ضبط شده در فرانسه که شامل سی دی، وینیل و حتی دیجیتال سقوطی ۴.۷ درصدی را تجربه کرد. در حالی که استریمینگ، در این کشور با تصاحب ۴۵ درصد از سهم بازار همچنان نسبت به سی دی و شکل های قدیمی موسیقی جلو است.

در سال ۲۰۱۵ فرانسه بیش از یک میلیون مشترک دراستریمینگ ها جذب کرد، بنابراین به نظر می رسد که استریمینگ ها بیش از پیش به عنوان عامل رشد بخش موسیقی شناخته شده است. فرانسه اکنون ۳ میلیون مشترک در استریم ها دارد که یک میلیون آنها بیشتر از یک سال است که از این سرویس ها استفاده می کنند. سرویس هایی مانند استریم اسپوتیفای، اپل موزیک، دیزر، نپستر سرویس هایی هستند که بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می گیرند. استریمینگ ها در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰ میلیون یورو برای فرانسه عایدی داشته اند.

منبع: فرصت امروز

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن